CNR-logo

de website ] de hobby ] de club ] de leden ] de teksten ] de weblinks ]

 

de start-set

 

Start
Terug

 

 

 

Bezint eer ge begint

Voordat je nadenkt over de keuze van de apparatuur, is het belangrijk om je af te vragen of je al een idee hebt wat voor soort natuurgeluiden je graag wilt gaan opnemen. Een paar voorbeelden i.v.m. de microfoonkeuze:

1. vogelgeluiden e.d. – wil je het geluid zoveel mogelijk geïsoleerd opnemen, kies dan voor een zogenaamde richtmicrofoon; ook kan je kiezen voor een parabool in combinatie met een rondom-gevoelige microfoon; wil je geluid meer als onderdeel van een groter geheel opnemen, dan liggen rondom-gevoelige microfoons voor de hand

2. onderwater-geluiden – daarvoor heb je heel speciale microfoons nodig, eventueel zelf te maken

3. vleermuisgeluiden – die kun je alleen met een zgn. bat detector vastleggen

4. kontaktgeluiden, zoals bijvoorbeeld de bewegingen van boomtakken die worden doorgegeven door de stam van de boom – ook daarvoor zijn speciale microfoons het meest geschikt; ook deze zijn eventueel zelf in elkaar te zetten.

In wat volgt wordt uitgegaan van het opnemen van vogelgeluiden e.d.

Voor hydrophones en bat detectors kun je terecht op onze audiolinks-pagina.

 

Naast het soort natuurgeluiden dat je wilt gaan opnemen zijn er nog andere factoren van belang. Met name de opname-kwaliteit die je nastreeft en in welke setting je graag wilt werken. Bijvoorbeeld: als je graag in de natuur wandelt, maar niet met een te zware bepakking, vallen veel ‘zware’ en ‘grote’ opties al snel af. De opname-kwaliteit wordt vooral bepaald door de keuze van de microfoons: de meeste recorders kunnen geluiden tegenwoordig in zeer hoge kwaliteit vastleggen.

Tenslotte is natuurlijk je budget erg bepalend voor je uiteindelijke keuze. Verderop vind je enkele prijs-indicaties om je een idee te geven van de -minimale- kosten.

 

Een eenvoudige startset

Stel je kiest voor een niet te kostbare, kleine en lichte set, zonder al teveel toeters en bellen. Je wilt er graag vogelgeluiden mee kunnen opnemen. Omgevingsgeluiden zijn geen bezwaar, als het maar geen storende zijn zoals herrie van auto’s of vliegtuigen. Dan ligt een draagbare digitale recorder met ingebouwde microfoons het meest voor de hand. Daarvan is er de laatste jaren een groot aantal merken en typen op de markt gekomen. Uit dat grote aanbod een goede keuze maken valt op het eerste gezicht nog niet mee. Gelukkig vind je op internet een aantal sites waarop een groot aantal van deze all-in-recorders wordt vergeleken op aspecten zoals bedieningsgemak, extra opties (bijv. windkap, afstandsbediening, lage tonen-filter, ruisonderdrukking, geheugen), gebruikservaringen en prijs. Links naar een aantal van deze vergelijkings-sites vind je onderaan het overzicht audiolinks: Solid state recorders.

 

Een voorbeeld van een eenvoudig startimodel is  de Zoom H1 Handy Recorder, een prima instapmodel veldrecorder met ingebouwde microfoons; hij kost ongeveer 100 euro. Dit is al vele malen beter dan de band- en cassetterecorders van weleer.

De Sony PCM M10 is voor starters sinds een paar jaar een erg goede aanrader voor nog geen  € 200.

 

Uiteraard kun je op internet ook zoeken naar voordelige tweedehands-recorders.

 

Een set met losse microfoons

Als gewicht en omvang minder belangrijk zijn (en de beurs goed gevuld), kun je overwegen om een goede recorder te combineren met losse microfoons. Die kun je tegenwoordig aansluiten op alle gangbare digitale recorders. Dat geldt ook voor de portable recorders. Dus zou je kunnen starten met alleen zo’n recorder, en daar later aparte mics bijkopen. Onder dat gras zit wel een adder: de betere mics worden aangesloten via zgn. XLR-pluggen, en die passen niet in de mini-jack ingang van veel draagbare recorders. Daarnaast is er een valkuil met condensatormicrofoons. Deze vragen 48V fantoomvoeding van de recorder, van een losse fantoomvoeding of ze werken zelf met een interne batterij. Veel kleine recorders kunnen slechts 5-10V 'plug-in-power '(pip) leveren, alleen geschikt voor elektretmicrofoons.

 

< XLR-plug

                              mini-jack stereo-plug  >

De vraag: welke microfoon kan ik het beste nemen? is nog lastiger te beantwoorden dan het geval is bij de recorders. Kijk maar eens naar het mic-overzicht op onze pagina audiolinks.

Ons erelid en voormalig webmaster Wim Rougoor schreef destijds op deze pagina ondermeer het volgende over de mic-keuze:

Microfoons zijn er in vele soorten en kwaliteiten te verkrijgen. Als we de goedkope (ruisende) microfoons vergeten komen we uit op een prijsklasse vanaf  150 euro. We kunnen dan kiezen voor een condensatormicrofoon of voor een electret. Sommige geluiden kunnen alleen (goed) worden opgenomen met behulp van een parabool. Een doe-het-zelf parabool kost ca. 40 euro. Een parabool heeft het nadeel dat het een groot apparaat is en dat meeluisteren door middel van een hoofdtelefoon tijdens het opnemen vereist is. Door zijn bijzondere selectiviteit neemt hij maar een deel van de aanwezige geluiden op. Voordeel: minder storende omgevingsgeluiden. Nadeel: minder natuurlijke opnamen. In sommige situaties kunnen dieren met een zeer goed gehoor de aanwezigheid van een parabool ook horen door de reflecties in de schotel. Andere soorten vinden de schotel een bedreiging en gaan er voor op de vlucht. Alternatieven zijn er ook. Dit zijn speciale richtingsgevoelige microfoons die de vorm hebben van een lange pijp. Deze microfoons zijn minder selectief en daardoor klinken de opnamen soms natuurlijker. Door sommige vogels wordt de richtmicrofoon nogal eens voor een geweer aangezien.’

 

Nogal wat CNR-leden gebruiken met veel plezier één of twee richtmicrofoons van het bekende merk Sennheiser, namelijk het type Sennheiser ME67. Per stuk kosten die zo’n 250 euro (zonder extra’s zoals een windkap).

 

En verder.... 

Na het opnemen komt natuurlijk het beluisteren. En dat levert nogal eens teleurstelling op: meer ruis dan verwacht, wind-rumble waar je niet goed van wordt, storende geluiden van stemmen, andere dieren, auto’s, een brommer, vliegtuigen...

Dus die veelbelovende opname dan maar in de digitale prullenbak?

Die drastische actie kan misschien voorkomen worden, minstens even uitgesteld, als je beschikt over software waarmee je dit soort ongewenste narigheden min of meer kunt weghalen. Zie het Editor-overzicht op onze audiolink-pagina.  

Veel van onze leden gebruiken het programma Cool Edit Pro, inmiddels overgenomen door de firma Adobe en opgenomen in hun programma Audition.

Ons lid Hans Dankbaar schreef een uitgebreide handleiding voor versie 3 van dat Adobe-programma.

Daarnaast is er nog een ander gratis programma waarmee je geluidsopnamen kunt bewerken: Audacity. Een beknopte vergelijking van beide programma’s vind je op de pagina geluidsbewerking

Tot slot

Een heel nuttige voorbereiding op een eventuele aanschaf is een bezoek aan onze halfjaarlijkse clubdag, in maart en november. De aanwezige CNR-leden hebben veelal hun opname-apparatuur bij zich en zullen je er graag over vertellen. Meld je s.v.p. wel van te voren even aan, klik daarvoor hier .

 

 

 

 

wordpress counter

 

Page Update: 22-07-2015 «·» © CNR/FW